mandag den 23. juli 2012

PÅ FORKANT MED EN AF JULENS HERLIGHEDER



Jeg er så heldig at have nogle søde bedsteforældre som har den mest vidunderlige have med en masse blomster og frugttræer. I går tog jeg hen til dem da tiden for kirsebær er kommet. Jeg endte oppe i et træ og fik samlet 3,5 kg. kirsebær hvor mindst 0,5 kg endte i min mave inden jeg var kommet ned igen - ups. 

Kirsebær er en af sommerens dejlige farverige bær som kan bruges til en masse skønne safter, middagsretter, desserter mv. 

Jeg har gennem mange år, oplevet skuffelsen af en kirsebærsauce med store bær i til juleaftens Ris á la mande, derfor har jeg valgt at være på forkant og give et bud på en lækker hjemmelavet kirsebærsauce UDEN bær.

Du skal bruge
600 g søde moste kirsebær uden sten (kan købes frosne eller plukkes i sensommeren og derefter fryses ned) 
500 g rørsukker
skallen fra 1 øko appelsin – skal ikke rives men derimod skrælles som en kartoffel
4 dl. rød portvin
2 spsk. maizena

6 spsk. vand

4 spsk citronsaft.

1 polynesisk vanillestang
og lidt kanel

Sådan gør du
Flæk vaniljestangen på den lange led og tag kornene ud, mas herefter kornene sammen med sukkeret. Kom kirsebær, vaniljesukkeret, portvin og appelsinskal i en gryde og bring det i kog - lad det simre i ca. 12-15 minutter. Rør herefter vand og maizena sammen og hæld det ned i den kogende sauce. Lad saucen simre i endnu 5-8 minutter ved svag varme. Smag tilsidst med citron og kanel og si saucen igennem en si.

Hvis kirsebærsaucen bliver for tyk, så put lidt ekstra portvin eller vand i, til den har den helt rette konsistens.

Marmeladeglassene som kan bruges til saucen rengøres med atamon så de er rene og klar til brug. Den nu afkølede sauce sies og puttes ned i glasset. Saucen opbevares i køleskab og lunes når den er klar til brug.

GOD FORNØJELSE

Lykke

Ingen kommentarer:

Send en kommentar