søndag den 26. august 2012

GRØNTSAGS TOAST


// Grøntsags toast med tomat og babyspinatblade //

Da jeg var på Roskilde Festival var der en madbod der gjorde mig opmærksom på at toasts kan laves på mange forskellige måder. I stedet for den traditionelle toast med skinke og ost, kan man alternativt fylde sin toast med lækre grøntsager i stedet. Det er både sundere og giver efter min mening en større mæthedsfornemmelse. Man kan lave uendeligt mange kombinationer, så det er bare at prøve sig frem og putte det i man synes godt om. Jeg lavede mine med en hjemmelavet pesto og mayonnaise og fyldte nogle af mine yndlings grøntsager i. Det var et hit! Da jeg ikke kun lavede toast til mig selv, lavede jeg også en toast med mozarella. Jeg har ikke smagt den, men den blev kærligt modtaget og blev helt sikkert godkendt. Opskriften på mayonnaisen kan findes her. Man kan selvfølgelig købe en færdiglavet pesto, men en hjemmelavet pesto smager nu bedst efter min mening. Min pesto bestod af følgende:

Basilikum pesto
Blade fra 2 basilikum planter
60 g. pinjekerner
Oliven olie (mængde alt efter hvor fast en pesto du vil have, prøv dig frem)
1 spsk. gærflager *
1-2 fed hvidløg
1 tsk. salt

Fyld alle ingredienserne i en stavblender skål og blend indtil konsistensen er flydende. Start med en lille smule olivenolie og hæld derefter mere i alt efter hvor meget olie du vil have i. Smag til og tilsæt evt. mere salt, hvidløg eller gærflager. 

*Gærflager er vegetabilsk inaktiv gær der er rig på b-vitamin. Anvendes i madlavning for at give en ostet smag. Kan købes bl.a. i matas.


// Toast med broccoli, kartofler og rød peberfrugt//
Toast med broccoli, kartofler og peberfrugt
til 2 stk. toast
4 stk. toast brød
1 Håndfuld broccoli buketter 
3 Små kartofler
½ Peberfrugt
Mayonnaise
Pesto

Kartoflerne koges med 1 tsk. salt i ca. 15-20 minutter alt efter hvor store kartofler du bruger. Når de er kogt skæres kartoflerne i ikke alt for store skiver. Broccolien skæres i mindre stykker og kommes i en skål med en tsk. salt og kogende vand til det dækker. Lad dem trække i vandet i ca. 3 min. og hæld derefter vandet fra. Peberfrugten skylles og skæres i "ringe". 
Tag 4 stk. toast brød og smør 2 af dem med mayonnaise og 2 af dem med pestoen. Fordel grøntsagsfyldet på brødet, klap dem sammen og smid dem i toasteren. 
Sevér evt. med en lille grøn salat ved siden af.



// Toast med mozzarella, tomat, spinat og pesto//

Toast med mozzarella, tomat og spinat
til 2 stk. toast
1 pakke økologisk mozzarella fra urtekram
1 tomat
Frisk spinat

Skær mozzarellaen og tomaten i skiver og skyl spinaten. 
Tag 4 stk. toast brød og smør 2 af dem med mayonnaise og 2 af dem med pestoen. Fordel fyldet på brødet, klap dem sammen og smid dem i toasteren. 
Sevér evt. med en lille grøn salat ved siden af.


// MUMS //

Velbekomme!
Mo

Ingen kommentarer:

Send en kommentar