fredag den 7. september 2012

GAMMELDAGS ÆBLEKAGE


// Madæbler //
// Mig som er i fuld gang med at plukke madæbler  //

 Jeg var i går ude og gå tur med min mor, hvor vi kom forbi et gammelt ubeboet hus med den smukkeste, vilde have. Der var højt græs og strå over det hele, kirsebærtræer, solbærbuske, rosenbuske og gamle æbletræer. Da der ikke var nogen som boede i huset og haven bare lå hen, begyndte vi at plukke forskellige æbler i solskinsvejret, som vi så tog med hjem. 

Der er et hav af ting man kan lave med æbler; æbletærte, æblemarmelade, æblemost og meget meget mere.. Mo og jeg vil i hvertfald arbejde meget med æbler og rodfrugter i vores kommende retter på bloggen. 

Da min mor og jeg kom hjem, gik jeg så i fuld gang med at vaske og skrælle æblerne, da de nu skulle bruges til, en god gammeldags æblekage med let pisket flødeskum til. - Jeg synes helt klart, at det er en af bedste efterårsdesserter som man kan lave. Selvom "kagen" er tung, smager den fantastisk, blødt og dejligt af modne syrlige æbler og det let piskede flødeskum gør det lige en tand bedre..


Opskrift på gammeldags æblekage til 7-8 personer
800g – 1kg. skrallede madæbler
300 g. økologisk rørsukker
1 pose rasp (med eller uden sukker)
1 pose makroner
½ l. piskefløde
1 lille pose mandelflager




Fremgangsmåde
Æblerne skrælles og skæres op, herefter fjernes kernehuet og skæres så i både.
Æblebådene puttes op i en gryde. Der hældes ca. ½ dl vand over og tilsættes rørsukker.  Gryden bringes herefter i kog og der tilsættes lidt mere vand med tiden som æblerne koger – de skal blive møre og udkogte.
Når æblemosen er nogenlunde tyk, blendes massen og afkøles i 10 minutter.
Imens knuses makonerne og blandes sammen med raspen.
Pisk flødeskummen let.

Når æblemosen er kølet lidt af og er lun kan kagen laves.

Tag enten en stor skål eller nogle små og byg kagen op med et rasp-makron-lag nederst og så æblemos – gentag dette indtil skålen er fyldt halvt op. Som et finish kan du smække en skefuld flødeskum ovenpå den lune æblemos og hælde lidt mandelflager over.

// God gammeldags æblekage med let-pisket flødeskum og mandelflager ovenpå //


GOD FORNØJELSE 

Lykke




Ingen kommentarer:

Send en kommentar