søndag den 9. september 2012

GROV HUMMUS OG SIMPEL BØNNESALAT


Her er opskriften på to af de ting jeg elsker allermest, hummus og økologiske grønne bønner. Hummus kan spises til næsten alt. På en godt stykke rugbrød, som dip til grøntsager, i sandwiches, til kartofler osv.. Denne hummus er grovere end dem man køber. Hvis du bedre kan lide din hummus sådan, tilsætter du bare mere vand eller yoghurt indtil du opnår den ønskede konsistens. 
Og mmh, grønne bønner! Grønne bønner er fyldt med protein, fibre samt A-, B- og K-vitamin og calcium. Så der er alt god grund til at spise en dejlig stor portion af disse. Jeg er kommet frem til at jeg bedst kan lide de økologiske frosne grønne bønner (haricots vert) fra Irma. Den firske variant går også an og og mere sprød, men andre frosne grønne bønner jeg har prøvet har været noget af en skuffelse. Her er de serveret sammen med butterbeans og rødløg i en lækker marinade. Mums.


// Bønnesalat //

Bønnesalat
En halv pose frosne økologiske grønne bønner 
En halv dåse økologiske butter beans
Ca. et halvt rødløg

Tag bønnerne i en skål og hæld salt og kogt vand til det dækker bønnerne og lad trække i 3 min og hæld derefter vandet fra. Skær løget i mindre stykker og bland løg og butter beans i skålen med de optøet grønne bønner. 
Lav en marinade af olivenolie, sennep, salt og peber og bland det godt med bønnesalaten.



// Hummus //

Hummus
1 pose kikærter ( minus 260g. kogte kikærter)
Saften fra ca. 1 citron
2 fed hvidløg
2 dl bouillonvand (en økologisk bouillon terning opløst i 2 dl vand)
1 spsk. tahin (sesam smør)
½ tsk. stødt korriander
½ tsk. knust spidskommen
1 tsk salt
peber

Fremgangsmåde:
Kikærter skal blødes op i vand i ca. 10 timer og derefter koges de i ca. 45 min inyt vand med evt. en økologisk grøntsagsbouillon. Jeg plejer altid at koge en hel pose kikærter og så gemme ca. halvdelen som jeg fryser ned. Derfor vil jeg tro at det er ca. en halv pose kogte kikærter jeg har brugt. Men hvis du bruger sammen trick som mig, skal du bare veje 260g. kogte kikærter fra. Den portion kikærter der ikke fryses ned, kommes i en blender eller foodprocessor sammen med alle de øvrige ingredienser. Smag gerne til og tilsæt flere krydderier, mere hvidløg eller mere vand hvis den skal være mere "smidig".

VELBEKOMME

Mo

Ingen kommentarer:

Send en kommentar