tirsdag den 9. oktober 2012

3-KÅLSSALAT



Efteråret er ved at tage rigtigt fat. Det kan mærkes i kulden der griber vores kinder og det kan ses i de smukke farver bladende efterlader. Men det kan også ses i de økologiske grøntsager der dukker op i butikkerne; en hel masse kål. Jeg er efterhånden blevet meget stor fan af kål, trods at jeg hadede det som lille. Heldigvis ændrer ens smagsløg sig! Specielt efter jeg har budt vegetarismen velkommen i mit liv og lagt kød, fisk, mælk og æg på hylden, smager jeg på tingene helt anerledes og kan lide mange flere af de ting jeg før ikke brød mig særlig godt om. Salater har aldrig nogensinde smagt så godt som før. Når man først fanger ideen, kan man udvikle de lækreste salater. Her er en rigtig mættende salat, som indeholder hele 3 slags kål.





3-Kålssalat
1 håndfuld økologisk spidskål
1 håndfuld økologisk rødkål
ca. 10 rosenkål
1 appelsin
½ granatæble
En lille sjat god sesamolie
Salt og peber

Fremgangsmåde
Rens rosenkålen, skær "enden" af og del dem i halve. Herefter dampes de i letsaltet vand i ca. 3-5 min. Det er meningen de skal beholde lidt bid. Snit spidskålen og rødkålen fint. Og kom det i en skål sammen med de dampede rosenkål. Pil et halvt granatæble og kom det i skålen. Skrald appelsinen, skær den over på midten, og derefter skæres appelsinen i filéter. Så så lidt af det hvide omkring appelsinen kommer med. Hæld en sjat god sesamolie eller anden god olie i blandingen, og smag til med salt og peber. 


Velbekomme!
Mo

1 kommentar: