onsdag den 17. oktober 2012

Marrokansk, krydret kikærte suppe


Kære læsere,

Der har været lidt stille på bloggen her den seneste tid og det er simpelthen fordi Mo og jeg har haft så meget at lave – både mht. skole og arbejde.
Vi håber dog, at I nyder det dejlige efterårsvejr og til dem der er så heldige, efterårsferien.

I morgen smutter jeg til Sverige sammen med min familie, op til vores ødegård. Det glæder jeg mig rigtig meget til, da det er lang tid siden jeg har været deroppe. – Og så er der jo intet bedre end at tilbringe en masse tid med sin søde familie.

Jeg håber på, at jeg kan finde en masse svampe i de svenske skove og bruge dem til lækre retter, som I forhåbentlig kan se mere til på bloggen om en uge eller to.

I får lige en suppe med på vejen, inden jeg smutter af sted.





Jeg var forleden inviteret til middag hos min gode ven Mads og han havde virkelig taget suppeskeen i hånden. Han havde fundet opskriften på Marrokansk kikærte suppe fra Camilla Plums kogebog og var med det samme gået i gang ude i køkkenet.
 - Man må sige, at suppen var vellykket og jeg spiste ikke én, heller ikke to, men hele tre portioner af denne herlighed (Og ja… jeg var virkelig sulten!)






Ingredienser:
            0,5 l rå kikærter

            3 l vand

            1 dl olivenolie

            4 finthakkede løg

            4-5 røde/gule pebre i tern

            2 stilke blegselleri i tern

            1 helt hvidløg

            150 g røde linser

            4 spsk. tomatpure

            1 spsk. stødt gurkemeje

            2 spsk. finthakket ingefær

            1.3 finthakket rød chili

            1 spsk. paprika

            3 spsk. hel spidskommen

            1 tsk. knuste kardemommefrø

            2 spsk. korianderfrø

            salt og peber

            2 kg modne skønne tomater

            vand

Desuden:
            1 l yougurt drænet til det halve

            1-2 citroner

            Et bundt frisk koriander

            En stor kvist frisk marrokansk mynte

            evt. harissa






Fremgangsmåde
:
Kikærterne sættes i blød i koldt vand til dagen efter. Hvis man ikke får det gjort, kan de sagtens koges direkte, det tager bare længere tid, et sted mellem 45 min-1,5 time Sæt dem over ilden i de 3 l vand de har stået i blød i.
Kog dem møre med en spsk. salt i vandet.

Sæt yoghurten over at dræne i et dørslag med et viskestykke i.

Varm en stor gryde op som suppen kan være i. Varm olien op og steg løg, pebre, selleri, hvidløg og krydderier gyldne i olien. Kom pureen i og steg igen. Hæld tomater, linser og væsken i.
Kog op og skru ned. Lad suppen stå og simre i en lille time. Når kikærterne er kogt, hælder man både kogevandet, der smager dejligt og kikærterne over i suppen.
Den er færdig, når den er jævn, rimeligt tyk og er simret sammen til en samlet harmonisk smag. Smag til med salt, peber, og måske en smule brunt sukker, hvis den er skarp af tomaterne.
Skær citronerne i kvarter. Spis den varme suppe med en klat yoghurt,  et generøst skvæt citronsaft over hver portion, og masser af krydderurterne.
Harissa, som er den stærke marrokanske chilisauce, giver ekstra interesse som en lille klat allerøverst, men man kan lade det være.

Velbekomme og god fornøjelse

Lykke

Ingen kommentarer:

Send en kommentar