onsdag den 3. oktober 2012

GRØNTSAGS QUINOA-SUSHI




Da min store søster var hjemme på besøg i sommerferien, fik vi lavet rigtig meget lækker mad. Min søster altid har været stor fan af sushi, har lavet det mange gange og går meget op i den japanske køkkenkunst. Hun talte meget varmt om quinoa sushi, som eftersigende skulle smage rigtig godt. Dét fangede min interesse. Quinoa i stedet for de traditionelle ris. Det skulle jeg selvfølgelig prøve og jeg blev positiv overrasket og fortrækker fremover min sushi med quinoa i stedet. Mmh...





Quinoa sushi
3½ dl quinoa (du kan bruge hvid, sort eller rød, en blanding ser også rigtig flot ud!)
ca. 7 dl vand

Eddike
1 spsk. risvinseddike (en normal hvidvinseddike kan også bruges)
1 spsk. vand
1 tsk. agave sirup
1 tsk. salt

1. Hvid du har tid, kan du lade quinoaen søbe i noget vand i ca. 8 timer. Ellers skyld dem godt.
2. Hæld quinoa og vand i en gryde og kom det i kog og lad det derefter simre under låg i 15-20 min. indtil quinoaen har absorberet vandet. (rør ikke rundt i det!)
3. Når quinoaen er færdig kogt, hældes det over i en stor skål hvor det får lov til at køle lidt ned. 
4. Når quinoa er blevet lidt koldere blandes nu sammen med eddikedressingen og smages til. Brug evt. mere salt hvis nødvendigt. Dæk skålen til med et viskestykke og lad quinoaen køle helt ned. 
5. Mens quinoaen køler ned, kan du skære grøntsagerne ud i så fine, tynde og aflange stykker som muligt.

Husk at købe tang, wasabi, soyasauce og det fyld du vil have i.




Når quinoaen er afkølet og grøntsagerne er skåret ud, er det bare at komme i gang med at rulle. Der er sikkert tusinde forskelige videoer på nettet der viser hvordan man netop gør dette. Men denne video brugte jeg: http://politiken.dk/poltv/tjek_dk/tvmad/ECE612501/saadan-laver-du-fremragende-sushi/

Alle slags grøntsager kan kommes i. Prøv frem med forskellige kombinationer. Vi prøvede disse:
1. avokado, agurk, forårsløg, sesam
2. rå asparges(kan også blancheres), radisse, agurk, avokado, mango
3. mango, avokado, forårsløg, sukkerærter

Min søster anbefalede iøvrigt at prøve at putte grøn tangsalat i rullerne. Det skulle smage rigtig godt!

I nogle af dem havde vi også lavet en wasabi mayo som vi også puttede i. Som var denne opskrift, smagt til med wasabi paste. 



//  Sevér evt. din sushi med edamamebønner m. salt og citron //

Du kan læse meget mere om quinoa sushi og tips til sushi her.

Velbekomme!
Mo

Ingen kommentarer:

Send en kommentar